Break-even

Break-even, på norsk nullpunkt eller dekningspunkt, er punktet der inntekter og utgifter er like. Det er viktig å regne på dette for å vite når du går i tap, og når du skaper profitt.

Selger du en vare som koster 100 kroner å lage ( inkludert alle utgifter, lønninger og andre faste kostnader) for 100 kroner, har du oppnådd nullpunktet. Men vi regner normalt ikke nullpunkt for én vare eller varetype. Vi regner det vanligvis for hele firmaet, en avdeling, et prosjekt eller et satsingsområde.

Det vanligste er å bruke uttrykket break-even når man har faste utgifter per måned som må dekkes av salget.

Eksempel:

Firmaet ditt ansetter en person som koster 45 000 kroner per måned, inkludert alle kostnader med ha vedkommende ansatt.

Hvis jobben den ansatte gjør faktureres ut til kunder til en timepris på 450,- må vedkommende jobbe 100 fakturerbare timer i måneden for å nå nullpunktet. Klarer vedkommende å jobbe mer enn 100 fakturerbare timer i måneden er det profitt.

For en selvstendig næringsdrivende konsulent/frilanser er det nødvendig å vite hva som er nullpunktet for et fast definert oppdrag, slik at det kan settes en pris som gir høy nok avkastning.

Selv om det er bortimot umulig å sette et nøyaktig nullpunkt for en timepris, kan vi når det gjelder timepriskalkulatoren anslå det slik:

Nullpunktet ditt per time arbeid blir lik den nedstrippede varianten av timeprisen du får ut etter å ha satt tallet i feltet for profitt til null (0%).

Denne nullpunkt-timeprisen gjenspeiler da i grove trekk hvor mye du må tjene på 1 time for å dekke utgiftene dine med å jobbe denne timen.