Pakkepriser

Fra supermarkedet vet vi at hvis ikke kundene får lov til å kjøpe varene enkeltvis, kjøper de mer. Selv om stykkprisen blir noe lavere, går salgsvolumet opp

Dette betyr at produsenten til syvende og sist tjener mer penger.

Greier du å pakke tjenestene dine sammen på en forlokkende måte, er sjansene store for at du får solgt mer enn ellers. Greier du å putte inn ekstra innhold er sjansen stor for at kunden lettere sier ja til å kjøpe, selv om hun ville sagt nei hvis denne ekstratjenesten var separat. Gevinsten er at du får større kontrakter å forholde deg til. Det gir større inntekter og er lettere å planlegge enn en bråte småoppdrag.

Et triks som effektivt reduserer kundens muligheter for å prute er å presentere tre ulike pris- og pakkeløsninger helt fra start. Dette gjelder hvis du selger tjenester der du står fritt til å heve og senke ambisjons- og servicenivået.

Tenk på kredittkort når du lager pakkene. Classic, Gold, Platinum. Jo dyrere pakkepris, desto flere lisensrettigheter, utkast og korrekturrunder får kunden. Jo mer penger du får, desto flere rettigheter til arbeidet kan du gi avkall på.

Kunder som ikke vil virke kjipe velger den midterste pakken, akkurat som de unngår å velge den billigste vinen på restaurant. De som tenker mer på resultat og service enn på pris, velger den dyreste.

De som kanskje ellers ikke ville hatt råd finner sitt alternativ i minimumspakken, der du har barbert bort alt ekstra og kuttet prisen til beinet.

På større pakker kan du også tillate deg å gi rabatt.