Siling ved hjelp av pris

Hvis en kunde ikke henger med på prisene dine lenger, betyr det kanskje bare at dere ikke lenger har godt av å jobbe sammen. Venn deg til det først som sist: Kunder kommer og går.

Ikke ta det personlig. Kom deg videre og finn nye og bedre samarbeidspartnere, og større utfordringer.

Hvis ditt eneste alternativ er å skaffe nye og dårligere kunder, bør du kanskje gjøre noe med prisene. Heldigvis er dette et heller uvanlig scenario. Du får som oftest flere og bedre oppdrag når du blir mer erfaren og kontaktnettet blir større.

Er du i posisjon til å velge hvilke oppdrag du tar, kan du bruke pris til å sile potensielt gode kunder fra de mindre attraktive. En lignende taktikk er å bruke pris til å sile jobber etter hvor attraktive de er, og samtidig teste motparten. Blir du spurt om å ta et mindre interessant oppdrag kan du gi en høy pris for å kompensere for manglende lystfaktor. Slår kunden til, tjener du i hvertfall gode penger selv om jobben blir et slit.

Takker de nei vet du at verken de eller oppdraget var noe å samle på.